Koen Liekens

woensdag, september 05, 2007

Onderwege in de Balkan...

Hallo vriendjes en vriendinnetjes,
 
Laatste update geleden zat ik nog van het mooie weer te genieten in Bled, een beetje uit te zweten van een dag fietsen en uitkijkend naar de wandeling de dag erop bij Lake Bohinj.  Intussen zit ik al een land verder, heeft het al geregend maar is het intussen weer prachtig weer en dus nog eens tijd voor verhaaltjes.  Komt eigenlijk neer op een klein dipje van de Belgische economie, want bij ontvangst leggen alle werknemers effe het werk neer voor 5 minuutjes ontspanning en wegdromen... 
 
Opvallend hier in de Balkan is de doorschijnendheid van het water hier.  In België kan je ook tot op de bodem van het zwembad kijken, maar vissen zien zwemmen een paar meter onder de waterspiegel is toch eerder een uitzondering.  Nou, hier dus regel, in rivieren en de ondiepere gedeelten van meren kijk je los tot op de bodem, zo ook dus voor Lake Bohinj en de rivier die er in stroomde.  Daar begonnen aan een wandeling richting.. ach ja, een waterval, toeristische uitmelker nummer 1 voor elke regio die er één op zijn grondgebied heeft staan.  Uitgenodigd door de prachtige kloof met kolkend water die ik al van op een brug had gezien loop ik langs een paadje richting de rivier die dan stroomopwaarts naar de waterval leidt tot daar plots midden in het bos een klein kotje staat. Eerst denk je aan een zoveelste Maria-beeld ter verheerlijking van zoveel natuurlijk schoon, wat later doet het al meer aan een souvenirwinkeltje denken (pff, daar laat ik me niet aan vangen, al was het maar uit plaatsgebrek in mijn rugzak), maar het blijkt dus gewoon een péage te zijn: 1,8 euro om voort te mogen, en nee, een treintje rijdt er niet, je moet zelf wandelen.  Bon, betalen dan maar, maar het was waarlijk de moeite, schitterende rivier, bloemen die ik nog nooit gezien had, maar moeilijk te volgen wandeling, want hier en daar ontbreekt het wel aan wegwijzers (dat had toch wel gemogen als je betaalt.. soit).
Onderweg aan Lonely Planet-bezitters gevraagd of zij de waterval wisten zijn, maar ze waren ook aan het zoeken.  Na het gebruikelijke 'Where are you from?' maar snel overgeschakeld op het Nederlands, want Engels tegen Vlamingen spreken is nogal onnozel, he?  De wandeling hebben we uitgebreid to één van een uur of zes; na de waterval steil omhoog door het bos en boven langs prachtige bergdorpjes te midden weidelandschap. 
 
De daaropvolgende dag was het aan het regenen, dus tijd om te gaan, de bus naar Ljubljana, effe rondgelopen, literaire update doorgevoerd, nachtje slapen, en de dag daarop de trein naar Zagreb.  Zagreb was okee, gezellig om 's nachts door te wandelen, en zette de juiste sfeer terwijl ik onderweg was naar Tolkien's House, een drinkgelegenheid in ware Frodo stijl.  Dat was althans wat de reisgids beweerde, maar ik vond het een redelijke anti-klimax om in een gewone Irish pub aan te komen met wat foto's van scenes uit de film 'Lord of the Rings' en wat zwaardjes tegen de muur.
 
Maar ook Kroatië heeft zijn prachtige natuur, niet te missen (merci voor de tip Lieske) zijn de Plitvice meren.  Spijtig dat er op dat moment zoveel volk rondliep, als je vanop een uitzichtpunt naar het wandelpad aan de overkant keek leek je naar real-life Lemmings te kijken.  Maar de watervalletjes tussen de meren zijn er van het type zoals je ze altijd op uitnodigende brochures vindt, waarvan je vermoedt dat er veel Photoshop aan te pas kwam of selectief fotograferen. 
Na een overnachting op de camping ging het richting Rijeka, waar de boot naar Split en Dubrovnik vertrekt, en aangezien de eerste (en enige) bus die dag maar om 3 uur vertrok, vond ik het nog eens tijd om mijn intussen goed uitgeruste duim nog eens tevoorschijn te halen.  5 uur wachten op een bus is ook maar saai he.  En ik denk dat ik uiteindelijk de bus met een half uur geklopt heb :-)  Niet overdreven geweldig, maar wel goedkoper en pakken interessanter.  Een rit met een ex-docent geschiedenis aan de unief van Zagreb (hij zei professor, maar omdat hij achteraf doctor als hoger in rang dan professor beschouwde denk ik dat hij een vertaalfoutje maakte) langs mijnenvelden en huizen die hier en daar nog schotwonden vertonen doe je niet elke dag.  Hij pikte me btw op met zijn truck, want dat verdiende meer de voor de klas staan.
 
In Rijeka, overnachting in de jeugdherberg, kennisgemaakt met twee Britse meisjes die de volgende dag de boot naar eiland Korčula pakken.  Da's dezelfde als degene die ik naar Split zal nemen, zij blijven gewoon maar 6 uurkes langer dan ik op de boot zitten.  Het stuk Rijeka tot Split was van 8 u 's avonds tot 6 uur 's morgens, maar om het budgetvriendelijk te houden geen couchette.  Dus je stapt zo vroeg mogelijk de boot op en reserveert je slaapplaats, een bank in de bar, ergens tussen de stoelen, op de gang of gewoon op dek door zoals de meesten je slaapzak ergens uit te rollen, of gewoon veel plaats al zittend op te eisen.  Grappig was hoeveel keer ik heb moeten horen: 'Waaw, you're so organised!'.  Omdat ik sandwishkes en tomaten en mozarella en basilicum in mijn bagage had steken, omdat ik een Therm-a-Rest slaapmatje, meer dan 1 reisgids en, dat kwam vooral Violet goed uit, omdat ik twee slaapzakken had. 
Om half zeven 's morgens word ik dan 'van de boot gegooid' en zie ik Split wakker worden.  Een stadje met een oud stadcentrum waar je je in de Romeinse tijd waant. 

Later die dag neem ik de boot door naar Hvar, waar ik nu zit.  Morgen ben ik hier weer weg en ga ik richting Bosnië, effe stoppen in Mostar en dan door naar Sarajevo, dan Banja Luka en Belgrado (da's dan al Servië) en dan naar Roemenië, wat het laatste land zal zijn dat ik aandoe.  Ik had ook nog Dubrovnik op de planning staan, schijnt supermooi en prachtig en al wat je wil, maar dat ga ik er tussenuit halen om niet te hard te moeten rushen. Da's voor de volgende keer dat ik in Kroatië kom en dat het hier intussen nog ietske duurder is ;-). Maar na 22 september ben ik weer effe voor een weekje weg, dan met den brommer, naar Groot-Brittanië, en dat zal dan echt het laatste zijn, want dan moet ik ook weer gaan werken :-s

Als er iemand mij intussen een goedkope taxi van Roemenië naar België kan vinden die beter doet dan Eurolines (140 euro) ergens in de periode 13-17 september, laat maar weten.

Allee, de beste groetjes en tot de volgende,

Koen
xxx